Autógumi története 1.rész - a korai "pillanatok"

A gumi egyik eleme a kaucsuk a kulcs a történet egyik első láncszemeként. Ugyan az első kaucsuk mintadarabok megjelenése 1735-ben volt, majd az évszázad végéhez közeledve felfedezték, hogy radírozni is lehet vele, a kaucsuk nehézkes kezelése miatt jobbára csak kísérletek folytak. Több, mint 100 évet kellett várni az első, tulajdonképp véletlen sikerre, mely Charles Goodyear nevéhez fűződik, 1839-ben.

 

375px-charles_goodyear.png

Charles Goodyear
Fotó: Wikipedia

 

Történt ugyanis, hogy sokévnyi kísérletezés után egyszer felesége hazaérkezésekor (aki eddigre már megtiltotta Goodyear-nek a költséges, és értelmetlennek mutatkozó kísérletezést) behajította a kályhába az akkor épp kénnel kezelt gumidarabkát. A meglepetés itt történt, mert a hő hatására az anyag a kénnel egy nagyobb térfogatú rugalmas új anyagot eredményezett, mely egyszerre lett tartós és rugalmas is, elhagyva az addig tapasztalható hibákat, mint például a szétesést, vagy a felkeményedést. Tulajdonképp feltalálta Goodyear a vulkanizálást.

E történet végződhetne HappyEnd filmfelirattal is, de sajnos nem így történt. Bár igazi rajongóként viseltetett a gumi iránt, hiszen találmányát szabadalmaztatta 1844-ben, gumiköpenyben járt, több tárgya is volt gumiból, hasznot húzni nem tudott találmányából, szabadalmi versenyekben alulmaradt, s az indított pereket is rendre elvesztette. Halálakor óriási, 200 ezer dolláros adósságot hagyott hátra.

Na de a Goodyear vállalat? Tehetjük fel a kérdést, szinte joggal.

Nos, a ma is ismert vállalatot Charles Goodyear 1860-ban bekövetkező halála után 38 évvel, 1898 -ban Frank A. Sieberling alapította. Hogy a kezdeti tömítőgyűrű gyártásból miként lett a mai autógumi alapja, őse? Nos, ahhoz a kereket is újra fel kellett találni.

Történetünket folytatjuk...

 

 

Források:

http://www.ng.hu/Civilizacio/2003/12/Goodyear_a_gumi_feltalaloja

https://www.goodyear.eu/hu_hu/truck/goodyear-quality/innovation/